Voor Uitagenda Rotterdam maakte ik een portret van Irina de Graaf. Zij is productieleider bij Operadagen Rotterdam.
‘Ik ben dat meisje dat af en toe ingrijpt in het creatieve proces,’ zei ze, ‘met mijn “Kom jongens, we hebben een doel, een opdracht, een deadline”. In het begin voelde ik me weleens een broekie.’
Het interview lees je hier en hieronder.
Medemogelijkmaker Irina de Graaf (29), productieleider Operadagen Rotterdam
‘Vroeger wilde ik vormgever worden, maar op het grafisch lyceum kwam ik erachter dat je als ontwerper veel meer tijd achter je computer zit dan ik dacht. En ik ontdekte dat ik zelf niet echt een “maker” ben, maar wel graag met creatieve mensen werk.
Als productieleider heb ik te maken met ontwerpers, conservatoren, technici, bouwers, communicatiemedewerkers. Ik ben dat meisje dat af en toe ingrijpt in het creatieve proces, met mijn “Kom jongens, we hebben een doel, een opdracht, een deadline”. Ik heb hen nodig om verder te denken dan mijn eerste ingevingen. En zij hebben mij nodig om een project goed afgerond te krijgen.
In mijn werk moet je mensen kunnen peilen. Wat voor type is iemand? Wat is de sfeer in de groep? In het begin voelde ik me weleens een broekie. Vond ik het lastig om tegen een podiumbouwer die al twintig jaar in het vak zit te zeggen dat hij te laat opleverde. Ze zien me aankomen, dacht ik dan. Maar ik leer mensen steeds beter in te schatten, en op een respectvolle manier te zeggen wat ik te zeggen heb.
Verder moet je kunnen plannen, logisch nadenken en het overzicht houden. Tijdens de Operadagen organiseer ik de Operadagen Thuis en, samen met de Bijenkorf, concerten op het dak en in de etalage van het warenhuis. Dat zijn bij elkaar vijfendertig concerten.
Om alle informatie te verzamelen maak ik uitgebreide Excel-bestanden. Zit ik toch nog af en toe achter de computer – maar nooit lang.’