Ik las een zin in de krant waar ik hardop om moest lachen. Hij gaat over Beau van Erven Dorens:
‘Dit was het jaar van ’s lands favoriete knuffelkakker, de man die zo veel huilt op tv dat de dijkgraven uit bed worden gebeld zodra zijn programma’s in het uitzendschema verschijnen.’
De kracht van deze zin (hij komt uit dit artikel) is dat tie zo beeldend is. Je snapt meteen wat de schrijver bedoelt.
Gniffelen
Een origineel beeld verzinnen – een dijkgraaf uit bed bellen, hoe kom je erop? – is onwijs moeilijk. Want er zijn geen regels voor. Het moet uit je eigen hoofd komen. Wel kun je ‘voelen’ of een beeld werkt of niet. Moet je erom gniffelen? Zie je meteen een hele scène voor je? Of lees je er eigenlijk gewoon overheen?
Ballen in de lucht
Bij beelden die al vaak gebruikt zijn voel je meestal weinig. Dat concertkaartjes ‘als warme broodjes over de toonbank’ gaan, tsja. Dat mensen die niet in het circus werken toch ‘heel veel ballen in de lucht houden’, het zal wel.
Maar een dijkgraaf die uit bed wordt gebeld: ja!
Of, zoals in deze column: een standbeeld dat eruitziet ‘alsof het indertijd is neergelaten aan een parachute die onverhoeds niet openging’: ja!
Of deze, uit Bregje Hofstedes roman Drift: ‘Mijn moeder huilt. Zonder een spier te vertrekken. Het ziet eruit als een lekkage, onvoorzien en schadelijk‘: ja!
Aardappeltje
Het schrijven van originele beelden begint ermee dat je ze herkent in andermans teksten. Dus lees zorgvuldig, speur ze op, gniffel en visualiseer – en geniet ervan als je er eentje tegenkomt. Want zoals je kunt genieten van een mooie stem, of van aardappeltjes die precies goed gekookt zijn, of van wakker worden en bedenken dat het zondag is, zo kun je ook genieten van een origineel beeld.
Lees vooral ook deze blog van Kitty Kilian hierover.
Oké, dus: als je er iets bij voelt of ziet weet je dat je een goed beeld te pakken hebt
Hier lees je over hoe A.M. Homes over het weer schrijft (met beelden!), en hier wat Henny Stoel te maken heeft met het verschil tussen ‘hen’ en ‘hun’.
Beeld © Pieter Jennes, courtesy Gallery Sofie van De Velde
Nieuwsgierig naar de rest van deze nieuwsbrief? Je leest ’m hier.