Beste ontwerper van de wereld

Voor een grote reclamecampagne van Bibliotheek Rotterdam interview ik Rotterdamse biebgangers.
Nigel  Miguel wil binnen twaalf jaar de beste grafisch ontwerper van de wereld worden. ‘Ik zit nooit stil, er is elke dag iets nieuws te leren. Ik maak lange dagen, zit soms tot 2 uur ’s nachts verslagen te schrijven, maar ik ga altijd door. Als ik vandaag het uiterste uit mezelf haal, ben ik morgen weer ietsje beter geworden in wat ik doe. En zo elke dag opnieuw.’

Het interview met Nigel lees je op de site van de bibliotheek, en hieronder.
Fotografie: Joke Schut, ontwerp: Stof Rotterdam.

laura-van-mourik-tekstschrijver_ik-bieb-jouwverhaal

Rotterdam, 29 November {iptcyear}. Ik Bieb voor later, campagne beelden Bibliotheek Rotterdam photographer: Joke Schut
beeld: Joke Schut

 

Interview Nigel Miguel

‘Ik wil de beste grafisch ontwerper van de wereld worden. Ik ben nu eerstejaars op de Willem de Kooning Academie. Ik zit nooit stil, er is elke dag iets nieuws te leren. Ik maak lange dagen, zit soms tot 2 uur ’s nachts verslagen te schrijven, maar ik ga altijd door. Als ik vandaag het uiterste uit mezelf haal, ben ik morgen weer ietsje beter geworden in wat ik doe. En zo elke dag opnieuw.

Schaken in de bibliotheek
De afgelopen twee maanden kwam ik twee of drie dagen per week naar de bibliotheek. Voor school deden we onderzoek naar de functies van de Rotterdamse bieb. Je kunt hier veel meer doen dan alleen een boek lenen. Mensen spreken er ook af om met elkaar te praten, en om te niksen. In de hal kun je schaken en piano spelen. Het is een groot gebouw, maar als je binnenkomt voelt het als een huiskamer. Dat komt natuurlijk door de inrichting, maar het komt ook door de bezoekers zelf. Die maken de bieb tot wat hij is.

Piet Parra
Zelf lees ik het liefst boeken over andere ontwerpers. Vooral over hun filosofie en hun gedachten over het ontwerpproces. Dat inspireert me. Ik lees nu bijvoorbeeld een boek over Bruno Munari, hij was een Italiaanse ontwerper. Van Pinterest en Tumblr haal ik ook inspiratie. Ik volg er de categorieën sport, illustratie, grafisch ontwerp en muziek. Het ene plaatje leidt je vanzelf naar het volgende, en wat ik mooi vind, bewaar ik. Ik kijk ook graag naar het werk van Inès Longevial. Zij is een Franse schilder, ze maakt expressionistische abstracte schilderijen. Als ik dat zie wil ik eigenlijk ook graag schilder worden. En Piet Parra is een heel goede typografisch ontwerper. Hij maakt speelse ontwerpen, maar het is nooit kinderlijk. Zijn werk blijft krachtig en serieus.

Werken voor het Stedelijk Museum
Als grafisch ontwerper zou ik, om te beginnen, bij het Stedelijk Museum willen werken. Dat kan dan weer een opstap zijn naar bijvoorbeeld het Tate Modern in Londen, of het Museum of Modern Art in New York. Of ik wil voor Nike werken. Dat is vooral een gevoel. Als kind al had ik altijd sportschoenen van Nike aan, nooit van Adidas.
Het duurt wel een tijd voordat je als ontwerper echt je eigen stijl hebt ontwikkeld. Die eigen stijl heb ik nu nog niet. Maar dat komt nog. Binnen twaalf jaar wil ik de beste van de wereld zijn. Dan ben ik vijfendertig. Dat moet lukken.’